Data

15-28 Octombrie 2018

Locația

Trieste, Italy

Expoziția

24 – 28  Nov, Bucharest

Sumar

Our Nature reprezintă prima temă curatorială dintr-o serie de rezidențe Art & Science organizate în colaborare cu FIT (Fondatione Internationale Trieste) sub umbrela Pro-ESOF2020 (European Science Open Forum 2020).

Scopul acestei rezidențe a fost de a construi o punte de colaborare între artiști și cercetători din Europa de Est și Centrală și de a poziționa artistul ca un nou interpret al informațiilor științifice, făcând posibilă transpunerea conceptelor științifice rigide în creații și expresii artistice.

Sub tema Our Nature, participanții au explorat atât natura umană, eul interior, cât și relația dintre individ și mediu. Astfel, au fost ridicate multe întrebări pe diferite subiecte, cum ar fi conștientizarea de sine, emoții, sustenabilitate, ecologie și mediu, tehnologia genetică și haosul cosmic.

Instituțiile de cercetare

Artiștii români participanți au vizitat 6 institute de cercetare, unde au avut acces la informații științifice avansate – de la astrofizică, biotehnologie, spectroscopie, geofizică, genetică la științe marine – completate cu numeroase dezbateri, precum și oportunități de testare a echipamentelor specializate.

Expoziția

Expoziția Our Nature din București a prezentat rezultatele primului proiect de rezidență Art meets Science, care a avut loc la Trieste, Orașul European al Științei. Invitata specială a acestui eveniment a fost prof. Paola Rodari – coordonator al ESOF 2020 (European Science Open Forum) care a fost gazda, profesorul, curatorul și ghidul nostru în lumea artistică și științifică a Italiei.

Expoziția a încheiat perioada de cercetare și producție artistică a celor 6 artiști români: Floriama Cândea (București), Tudor Ciurescu (București), George Crîngasu (Cluj-Napoca), Catrinel Săbăciag (Cluj-Napoca), Marius Jurca | 13m10j (Timișoara), Livia Mateiaș (Timișoara).

Floriama Cândea

Each Ship at (a) Time is an Unique Event

Inspirată de practicile de laborator, seria de obiecte a lui Floriama urmărește estetica materiei organice și modul în care aceasta poate fi manipulată în scopuri non-instrumentale.

În acest caz, mucegaiurile extracelulare (ECM) ale organelor animale coexistă cu obiecte artificiale în încercarea de a crea incertitudine cu privire la originea și integritatea materiei. Private de identitatea lor organică, organele fantomă, așa cum sunt numite în mediul medical, rămân suspendate în această stare – devin simple ornamente asemănătoare implanturilor de silicon care le însoțesc. Această asemănare poate ridica întrebări cu privire la redefinirea graniței dintre animat și neînsuflețit, dintre subiect și obiect.

Tudor Ciurescu

Geste Quantique

Există o lumină și nu se stinge niciodată, a spus vocalistul The Smiths. În lumea cuantică, acest vers este un adevăr absolut.

Inspirată de estetica centrelor de cercetare vizitate, lucrarea lui Tudor se referă la cuvintele care i-au atras atenția – Quantum Espresso. De fapt, o serie de coduri de calculator open-source pentru modelarea materialelor la scară nanometrică, în acest caz ….. posibilități nesfârșite.

Tudor Ciurescu

Geste Quantique

Există o lumină și nu se stinge niciodată, a spus vocalistul The Smiths. În lumea cuantică, acest vers este un adevăr absolut.

Inspirată de estetica centrelor de cercetare vizitate, lucrarea lui Tudor se referă la cuvintele care i-au atras atenția – Quantum Espresso. De fapt, o serie de coduri de calculator open-source pentru modelarea materialelor la scară nanometrică, în acest caz ….. posibilități nesfârșite.

George Crîngașu

AGS (Automatic Growth Systems)

O ilustrare idealizată a procesului de creștere a organelor, folosind celule stem. O capsulă de incubație a organelor, un mediu controlat pentru dezvoltarea lor, bazat pe energie regenerabilă.

Inspirația lui George a fost ICGEB și cercetarea lor asupra celulelor stem, care ar permite în esență creșterea organelor umane, folosind celule stem. Ce ar însemna un succes în acest context și anume posibilitatea de a asigura un fel de „piese de schimb” pentru corpul uman? Cum ne va influența acest succes viitorul și felul în care privim corpul uman?

13m10j / Marius Jurca

Brain Entropy

Brain Entropy este un experiment științifico-artistic, care își propune să exploreze, din punct de vedere estetic, noile posibilități de creație artistică, folosind tehnologiile actuale din domeniul neuroștiinței.

Experimentul, aflat într-un stadiu incipient de dezvoltare, reprezintă o încercare de vizualizare și obiectivare a proceselor neuronale manifestate la nivel cerebral, folosind o interfață grafică interactivă, o electroencefalogramă și o serie de algoritmi. Procesul mental investigat este aleatorietatea, sau mai bine spus, entropia procesului de luare a deciziilor, ca parte integrată a identității umane.

13m10j / Marius Jurca

Brain Entropy

Brain Entropy este un experiment științifico-artistic, care își propune să exploreze, din punct de vedere estetic, noile posibilități de creație artistică, folosind tehnologiile actuale din domeniul neuroștiinței.

Experimentul, aflat într-un stadiu incipient de dezvoltare, reprezintă o încercare de vizualizare și obiectivare a proceselor neuronale manifestate la nivel cerebral, folosind o interfață grafică interactivă, o electroencefalogramă și o serie de algoritmi. Procesul mental investigat este aleatorietatea, sau mai bine spus, entropia procesului decizional, ca parte integrată a identității umane.

Livia Mateiaș

Matter Between Us

Ce este real? Putem măsura sau defini realitatea percepției noastre?

„Matter Between Us” încearcă să facă vizibilă legătura invizibilă dintre două câmpuri energetice diferite. Acest lucru nu poate fi perceput decât prin focalizarea privirii pe un punct, astfel încât cele două câmpuri să se îmbine și să creeze un al treilea câmp, care există doar la nivelul percepției, dar care le combină pe cele două și creează un nou model cu proprietăți diferite. Această fuziune optică oferă o perspectivă asupra unui alt strat al realității, unul care poate fi perceput, dar nu este real. Astfel, ne putem întoarce și ne întrebăm din nou: Ce este real?

Catrinel Săbăciag

Timescapes : from Clocks to Outerspace

Punctul de plecare al lucrării lui Catrinel a fost pendulul, un obiect care este folosit în știință și în viața de zi cu zi pentru a măsura fenomene și frecvențe ale timpului foarte diferite. Ea a ales trei tipuri de pendule pentru a ilustra modul în care comportamentul lor vorbește despre peisajul temporal al spațiului pe care îl măsoară.

Primul, un pendul de ceas, reprezintă timpul uman, cu mișcări regulate, previzibile și mecanice. Cel din mijloc, un pendul de piatră, caracterizat prin mișcări haotice și imprevizibile, se referă la timpul geologic. Al treilea pendul, reprezentând timpul cosmic, reproduce un peisaj temporal vast, calm și tăcut.

Catrinel Săbăciag

Timescapes : from Clocks to Outerspace

Punctul de plecare al lucrării lui Catrinel a fost pendulul, un obiect care este folosit în știință și în viața de zi cu zi pentru a măsura fenomene și frecvențe de timp foarte diferite. Ea a ales trei tipuri de pendule pentru a ilustra modul în care comportamentul lor vorbește despre peisajul temporal al spațiului pe care îl măsoară.

Primul, un pendul de ceas, reprezintă timpul uman, cu mișcări regulate, previzibile și mecanice. Cel din mijloc, un pendul de piatră, caracterizat prin mișcări haotice și imprevizibile, se referă la timpul geologic. Al treilea pendul, reprezentând timpul cosmic, reproduce un peisaj temporal vast, calm și tăcut.

Galeria

Parteneri
Parteneri Media

Cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Proiectul nu reprezintă neapărat poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele proiectului pot fi utilizate. Acestea intră în totalitate în responsabilitatea către beneficiarul finanțării.