Data

1-15 Iulie 2019

Locația

Trieste, Italia

Expoziția

19 Oct – 3 Noi, Cluj Napoca

Sumar

The Unseen reprezintă a doua temă curatorială dintr-o serie de rezidențe Art & Science organizate în colaborare cu FIT (Fondatione Internationale Trieste) sub umbrela Pro-ESOF2020 (European Science Open Forum 2020).

Scopul acestei rezidențe a fost de a oferi artiștilor un cadru pentru a investiga relația dintre arta contemporană și cercetarea științifică avansată, construind astfel o punte între cele două culturi ale cunoașterii, încurajând dezvoltarea forței creative împărtășite de ambele discipline și explorând noi căi. de reflecție la intersecția dintre artă și știință.

Prin activitățile propuse, acest proiect a încurajat atât sporirea capacității de inovare a creativității prin combinarea acesteia cu platforme avansate de cercetare, cât și poziționarea artistului ca interpret al informațiilor științifice, care poate facilita un nou tip de dialog între avangardiste tehnologie și societate.

Tema creativă: The Unseen a explorat abordarea constructivistă a creării semnificației, un proces activ prin care oamenii își interpretează experiențele și cunoștințele și le integrează activ pentru o mai bună înțelegere a lumii, atât într-o manieră subiectivă, cât și obiectivă. The Unseen reprezintă o cale de acces la înțelegerea lucrurilor subtile și greu de înțeles care ne înconjoară, oferind posibilități de noi perspective asupra fenomenelor/problemelor pe care am încetat să le remarcăm.

Context

Trieste a fost desemnat Orașul European al Științei în perioada iulie 2018 – iulie 2020, fiind locul perfect pentru astfel de explorări: are cea mai mare densitate de cercetători pe locuitor, găzduiește institute de cercetare excelente și este casa celui mai vechi Master în Comunicare Științifică din Europa. Proiectul cultural a fost organizat de Scientifica în colaborare cu Fondazione Internazionale Trieste, ca parte a cadrului internațional Pro-ESOF 2020 (EuroScience Open Forum).

In/Visible Cities ni s-a alăturat în acest an, oferind temeiul participării internaționale la reședință, în timp ce SciFabLab a oferit sprijin în ideea conceptului, acolo unde era nevoie de producție.

Instituții științifice care joacă un rol cheie în cercetarea științifică internațională și care au fost incluse în programul din acest an:

Expoziția

Expoziția The Unseen de la Cluj-Napoca a prezentat rezultatele celui de-al doilea proiect de rezidență Art meets Science, care a avut loc la Trieste, Orașul European al Științei. Expoziția a încheiat perioada de cercetare și producție artistică a artiștilor: Ioana Trușcă (București), Lucian Indrei (Cluj-Napoca), Maria Băcilă (Viena), Hybrid Lab | Eranio Petrușka și Ana-Bianca Tudorică (Cluj-Napoca) și au avut ca invitat lucrarea colectivului de arte performative AJARIOT (IT).

Expoziția The Unseen a prezentat lucrările și noile valențe expresive artistice ca în intervenția critică, experimentarea artistică sau ludică a artiștilor participanți la rezidența de la Trieste.

Ioana Trușcă

Do Not Feed The Anxiety Monster

Pe parcursul celor două săptămâni de rezidență la Trieste, The Unseen s-a dezvăluit ca urme ale condiției umane, în unele dintre cele mai tehnice medii. În esență, toți trăim prin aceeași paletă de emoții de bază, indiferent cine suntem și ce facem.

Acest proiect și-a propus să arate modul în care suntem cu toții conectați, printr-o stare pe care artistul o consideră cea mai interesantă. Trei cazuri de anxietate, sortate după vârstă și câte un caracter pentru fiecare dintre ele. Pe de o parte, animate, pe de altă parte, aranjate într-o compoziție complementară, trei creaturi își trăiesc destinele pline de anxietate. Pe ecran se mișcă așa cum li s-a spus, în cadre pe secundă. Pe masă, ei urmează alte reguli. În loc de rame – gresie glazurată, iar în loc de secunde – oxid de fier și magneți. Fizică simplă, un experiment aproape școlar.

Lucian Indrei

Along a Spiral Path (Synchrotron Black)

În timpul vizitei noastre la Elettra, am făcut un tur al unității de cercetare. Am fost informați cum funcționează mașina în general, fiind practic un imens generator de raze X. În timp ce mașina funcționează, accesul este restricționat în anumite zone din cauza radiațiilor ionizante.

Prin urmare, i s-a părut o idee interesantă artistului să lase câteva cutii de hârtie fotografică într-un astfel de loc, unde accesul este restricționat din cauza emisiilor de raze X dure, în timpul unei opriri. „Cel mai probabil”, se gândi el, „radiația va supraexpune hârtia. Vom afla la următoarea oprire programată, când vor putea să o recupereze. Până atunci, acesta este un experiment făcut într-un laborator de radiologie.”

Lucian Indrei

Along a Spiral Path (Synchrotron Black)

În timpul vizitei noastre la Elettra, am făcut un tur al unității de cercetare. Am fost informați cum funcționează mașina în general, fiind practic un imens generator de raze X. În timp ce mașina funcționează, accesul este restricționat în anumite zone din cauza radiațiilor ionizante.

Prin urmare, i s-a părut o idee interesantă artistului să lase câteva cutii de hârtie fotografică într-un astfel de loc, unde accesul este restricționat din cauza emisiilor de raze X dure, în timpul unei opriri. „Cel mai probabil”, se gândi el, „radiația va supraexpune hârtia. Vom afla la următoarea oprire programată, când vor putea să o recupereze. Până atunci, acesta este un experiment făcut într-un laborator de radiologie.”

Lucian Indrei

The Arc

La Elettra am întâlnit și o cantitate neobișnuită de folie de aluminiu, fiind folosită în principal pentru acoperirea țevii principale, prin care se învârt particulele. Ni s-a spus că nu este din motive estetice, ci pentru reflectarea căldurii înapoi atunci când instalația este în funcțiune. Cu toate acestea, am văzut câteva obiecte modelate din folie de aluminiu, probabil pentru distracție sau plictiseală. Artistul a decis să recupereze cât mai multă folie și să producă cu ea un obiect: un cub strălucitor, comprimat.

Maria Băcilă

AI NIMISM

Artistul a propus un nou animism, AI NIMISIM, care a încorporat înțelegerea științifică a lumii și AI ca forță supranaturală, integrală + împletită cu lumea materială. Ea a propus AI ca factor de apariție (apariția are loc atunci când se observă că o entitate are proprietăți, părțile ei nu au de la sine. Aceste proprietăți sau comportamente apar numai atunci când părțile interacționează într-un tot mai larg. De exemplu, mișcarea lină înainte apare atunci când o bicicletă și călărețul ei interacționează, dar niciuna dintre părți nu poate produce singur comportamentul.)

Supranaturalizarea naturii duce la natura devenită misterioasă. Dacă folosim întreaga putere a termenului natură, aceasta trebuie să includă tehnologia. Sistemele pe care le construim, pe care nu le mai înțelegem, trec prin același proces de supranaturalizare și sunt făcute misterioase, devenind supranaturale.

Maria Băcilă

AI NIMISM

Artistul a propus un nou animism, AI NIMISIM, care a încorporat înțelegerea științifică a lumii și AI ca forță supranaturală, integrală + împletită cu lumea materială. Ea a propus IA ca factor de apariție (apariția are loc atunci când se observă că o entitate are proprietăți, părțile ei nu au de la sine. Aceste proprietăți sau comportamente apar numai atunci când părțile interacționează într-un tot mai larg. De exemplu, mișcarea lină înainte apare atunci când o bicicletă și călărețul ei interacționează, dar niciuna dintre părți nu poate produce singur comportamentul.)

Supranaturalizarea naturii duce la natura devenită misterioasă. Dacă folosim întreaga putere a termenului natură, aceasta trebuie să includă tehnologia. Sistemele pe care le construim, pe care nu le mai înțelegem, trec prin același proces de supranaturalizare și sunt făcute misterioase, devenind supranaturale.

Hybrid Lab

Cosmic Medley

Cosmic Medley s-a născut pe baza ideii de a evidenția legătura dintre ceea ce se vede și ceea ce nu se vede. Ei au invitat participanții să arunce o privire mai atentă asupra atmosferei magnetice create în vitrina lor, deoarece prezintă legătura dintre știință și artă. Deși privitorul are impresia de ceva organic în recipient, acesta este rezultatul unor câmpuri magnetice atent proiectate.

Hybrid Lab

Ctrl Shift

Pornind de la deplasarea spre roșu și spre albastru în efectul Doppler, această instalație interactivă a dus participanții într-o călătorie de lumină și sunet din trecut în viitor.

Hybrid Lab

Ctrl Shift

Pornind de la deplasarea spre roșu și spre albastru în efectul Doppler, această instalație interactivă a dus participanții într-o călătorie de lumină și sunet din trecut în viitor.

AJARIOT

D.A.K.I.N.I.SUITE(E)

Acesta a fost un proiect al lui AJARIOT selectat de apelul pentru artiști a festivalului In\Visible city în colaborare cu Scientifica. Pe parcursul celor două săptămâni de rezidență, grupul de artiști a petrecut o parte din timpul de cercetare în cadrul grupului The Unseen din Trieste, iar timpul de producție a avut loc la Gorizia. Această performanță interactivă, una care utilizează costum motion capture, a fost dezvăluită în cadrul festivalului In\Visible city din Gorizia.

Corespondența dintre experiența corpului și proiecția sa virtuală se află în centrul animațiilor 3D ale spectacolului D.A.K.I.N.I. SUITE(E); costumul, a doua piele a interpretului, permite dialogul dintre corpul fizic și corpul virtual, prin suprapuneri, duplicări, simbioze și ciocniri, precum și crearea de noi identități digitale în afara pistelor prestabilite – alte identități care creează noi teritorii prin imaginarea și dorința, așa cum spunea Deleuze.

Galerie

Parteneri
Parteneri media

Cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Proiectul nu reprezintă neapărat poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele proiectului pot fi utilizate. Acestea intră în totalitate în responsabilitatea către beneficiarul finanțării.